ZWROT VAT W GMINACH
Kancelaria świadczy na rzecz JST usługi doradcze w zakresie zastępstwa procesowego przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi w sprawach związanych z rozliczeniami podatku od towarów i usług Gminy, obejmujące m.in.
- ocenę zasadności wszczęcia postępowania podatkowego lub sądowo – administracyjnego;
- przygotowanie korekt deklaracji VAT oraz wniosków o stwierdzenie nadpłaty i zwrot różnicy podatku naliczonego nad należnym,
- wsparcie w toku postępowania przed organami podatkowymi lub sądami administracyjnymi,
- usługi zastępstwa procesowego w ww. zakresie,
a także przygotowywaniu wniosków do organów podatkowych o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących Państwa spraw.
Kancelaria świadczy usługi obejmujące:
- prawno-ekonomiczną analizę zakupów dokonywanych przez JST pod kątem możliwości zakwalifikowania ich do kosztów działalności lub wydatków ponoszonych przy realizacji inwestycji, od których podatek VAT podlega odliczeniu,
- optymalizację rozliczeń podatku VAT w zakresie wytypowania rodzajów działań, w przypadku których JST, jako czynny podatnik VAT może nabywać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi działaniami,
- udzielanie wyjaśnień i porad w zakresie prawno-ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności,
- opracowywanie wstępnych informacji prawno-ekonomicznych w zakresie możliwego do odliczenia w bieżącej działalności oraz możliwego do odzyskania z lat poprzednich podatku naliczonego,
- przygotowanie materiałów do deklaracji bieżących VAT-7 i instruowanie personelu JST o sporządzaniu bieżących deklaracji oraz przygotowanie korekt deklaracji za okresy przeszłe,
- sporządzenie projektu korekt deklaracji i przygotowanie wniosków o stwierdzenie nadpłaty podatku od towarów i usług,
- przygotowywanie projektu niezbędnych dokumentów do organów podatkowych, zgodnie z Ordynacją podatkową o wyjaśnienie bądź niezbędne zinterpretowanie kwestionowanych lub wątpliwych przepisów prawa podatkowego,
- występowanie w imieniu JST w postępowaniu przed organami podatkowymi pierwszej instancji oraz postępowaniu odwoławczym lub przed sądami.
Świadczone przez Kancelarię usługi doradcze podzielone są na dwie fazy:
- (I) fazę diagnostyczną
- (II) fazę wdrożeniową.
- Faza diagnostyczna
W ramach fazy diagnostycznej Kancelaria przeprowadza kompleksowy przegląd podatkowy w zakresie podatku VAT oraz zidentyfikuje i wskaże obszary możliwej optymalizacji rozliczeń VAT dokonywanych przez JST. Przegląd podatkowy obejmuje w szczególności:
- badanie rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług: deklaracje podatkowe, ewidencja podatkowa, dokumenty źródłowe (m.in. faktury, faktury korygujące, noty korygujące, faktury wewnętrzne, inne dokumenty mogące mieć wpływ na istnienie lub zakres obowiązku podatkowego, np. umowy).
- dokonanie analizy poszczególnych strumieni przychodów uzyskiwanych przez JST w badanym okresie, wraz z odniesieniem tych przychodów do odpowiednich przepisów prawa oraz ustalenie, które przychody powinny być rozpoznawane jako czynności objęte zakresem opodatkowania podatkiem VAT, tj. obowiązkiem ich wykazania w deklaracji jako opodatkowanych lub zwolnionych.
- ocenę skutków przeprowadzanych transakcji w świetle podatku VAT: (m.in., właściwe przyporządkowanie stawek podatku i zastosowanych zwolnień, terminy wystawiania faktur, prawidłowość ujęcia w ewidencji faktur, faktur korygujących, nieodpłatne przekazania, darowizny, wnoszenie wkładów rzeczowych, wykonywanie innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).
- szczegółową weryfikację i kalkulację kwot podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług mającą na celu ustalenie prawidłowości ujęcia/brak ujęcia tych kwot w rejestrach przygotowywanych przez JST i jego jednostki organizacyjne.
- ustalenie potencjalnych obszarów optymalizacji podatku VAT wyłącznie w zakresie dotychczas niestosowanym przez JST, wskazanie podstaw prawnych (interpretacji podatkowych, orzeczeń sądów), oszacowanie wartości podatku VAT do odzyskania.
- zbadanie możliwości wprowadzenia proporcjonalnego odliczenia podatku VAT i wskazanie rozwiązań w tym zakresie.
- oszacowanie ryzyka zakwestionowania przez organy podatkowe zaprezentowanych rozwiązań optymalizacyjnych oraz wskazanie prawdopodobieństwa sukcesu.
- inne czynności związane z realizacją przedmiotu umowy.
Faza diagnostyczna zakończona jest przedstawieniem JST pisemnego raportu, który zawiera ocenę istniejącego stanu rozliczeń VAT oraz rekomendacje Kancelarii. Stopień szczegółowości udzielonych rekomendacji umożliwia JST podjęcie decyzji o ewentualnym wdrożeniu całości lub części rozwiązań zaproponowanych przez Kancelarię, bądź o zawieszeniu lub rezygnacji z realizacji fazy wdrożeniowej.
Raport zawiera m.in.:
- propozycje zmian w zakresie rozliczeń podatku VAT przez JST;
- praktyczne sposoby wprowadzenia zmian;
- prezentację możliwych obszarów optymalizacji rozliczeń VAT dokonywanych przez JST;
- wstępne oszacowanie możliwej do odzyskania przez JST kwoty VAT;
- oszacowanie prawdopodobieństwa skutecznej implementacji proponowanych rozwiązań optymalizacyjnych;
- oszacowanie, zgodnie z najlepszą wiedzą i doświadczeniem zawodowym Kancelarii, poziomu ryzyka zakwestionowania przez organy podatkowe zaprezentowanych rozwiązań optymalizacyjnych,
- rekomendacje oraz wskazanie praktycznych działań zmierzających do implementacji rozwiązań optymalizacyjnych,
- rekomendacje oraz wskazanie praktycznych działań zmierzających do zminimalizowania ryzyka zakwestionowania przez organy podatkowe zaprezentowanych i zaimplementowanych zakresów rozwiązań optymalizacyjnych.
- Faza wdrożeniowa
Wdrożenie zidentyfikowanych możliwości rozwiązań optymalizacyjnych w ramach fazy wdrożeniowej jest każdorazowo uzależnione od akceptacji JST. Faza wdrożeniowa obejmuje w szczególności:
- przygotowanie korekt przeszłych rozliczeń VAT, przygotowanie wyjaśnień do korekt deklaracji, wniosków o stwierdzenie nadpłaty oraz udział w przygotowaniu i weryfikacja przygotowanych bieżących i przyszłych rozliczeń VAT, w związku z przeprowadzaną optymalizacją.
- przygotowanie wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych.
- przygotowanie środków odwoławczych do organów oraz sądów administracyjnych w przypadku otrzymania niekorzystnych indywidualnych interpretacji podatkowych.
- reprezentowanie JST w postępowaniach podatkowych przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi oraz innymi sądami, trybunałami i organami w zakresie jaki okaże się niezbędny dla realizacji przedmiotu umowy oraz przygotowywanie wszelkich niezbędnych pism, wniosków, środków odwoławczych w tym zakresie.
- udział w trakcie kontroli podatkowych, przygotowanie uwag do protokołów przy kontrolach podatkowych wynikających z przeprowadzanego procesu optymalizacji podatku VAT.
- w przypadku akceptacji rekomendacji w zakresie ustalenia współczynnika proporcji ustalenie prawidłowego współczynnika proporcji w zakresie odliczania podatku VAT oraz przygotowanie dokumentacji stanowiącej podstawę do wdrożenia współczynnika proporcji w zakresie odliczania podatku VAT. Weryfikacja rocznej korekty w oparciu o faktyczną proporcję sprzedaży po zakończeniu roku podatkowego w przypadku zastosowania się do rekomendacji Kancelarii odnośnie rozliczania VAT na zasadzie struktury sprzedaży.
- bieżące doradztwo oraz pomoc we wszystkich sprawach związanych z optymalizacją podatku VAT.
- Inne czynności związane z realizacją przedmiotu umowy.